Co wspólnego może mieć obraz z zarania XX wieku z ekstrawagancką kreacją z lipcowego tygodnia mody w Paryżu? A co łączy obraz słynnego paryżanina Clouda Moneta z sukienką od libańskiego dyktatora mody Zuhaira Murada? Odpowiedź na te pytania może być tylko jedna – sztuka. Zarówno obrazy wielkich mistrzów pędzla, jak i kreacje couture współczesnych projektantów mody łączy elektryzujący widza przekaz artystyczny.
Klimt & van der Kemp
„Portret Adeli Bloch-Bauer I” szerzej znany pod nazwami „Złota Adela” czy też „Kobieta w złocie” to jeden z najbardziej znanych obrazów Gustawa Klimta, perła secesji wiedeńskiej. O historii odzyskania obrazu przez prawowitą właścicielkę Marię Altmann powstał nawet film (w rolę główną wcieliła się Helen Mirren). Zagarnięty przez nazistów obraz udało się jej odzyskać dopiero w 2015 roku. Niedługo później sprzedała go za rekordową kwotę 135 milionów dolarów. Kobietą w złocie mogłaby być nazwana także modelka ubrana w kreację couture holenderskiego projektanta Ronalda van der Kempa z kolekcji na jesień 2017. Choć odcień sukni przypomina mosiądz, efektowne falbany, plisy i połysk przywodzą na myśl złotą kreację bohaterki obrazu Klimta.
Monet & Murad
Zwiewna jasna suknia zawsze robi duże wrażenie. Przepiękna koronkowo-szyfonowa suknia Zuhaira Murada z najnowszej kolekcji couture przywodzi na myśl strój „Kobiety z parasolem” – romantycznej damy z dzieła Claude Moneta. Obraz powstał w 1886 roku. Gra światła na obrazie miała podkreślać, że to co widzimy jest ulotne i zmienne. Podobnego zamierzenia, można doszukać się w przypadku projektu libańskiego kreatora mody. Jego sukienka, choć na zdjęciu wygląda na matową, w promieniach słońca rozbłysłaby dzięki przyszytym do niej kryształkom.
Sargent & Dior
Virginie Amélie Avegno Gautreau ze słynnego portretu „Madame X” Johna Singera Sargena czy Yasmin Wijnaldum na pokazie kolekcji couture Diora na jesień 2017? Która z nich wygląda lepiej w czarnej kreacji? Trudno ocenić, zwłaszcza że obie są jak dzieła sztuki. Sargen postawił na kontrast jasnej skóry z ciemną suknią – pod koniec XIX wieku tylko pracujące w polu chłopki mogły być opalone. Dama musiała być blada. Dom mody Dior, a konkretnie Maria Grazia Chiuri nie miała takich ograniczeń. Zaprojektowana przez nią wydekoltowana suknia mogła podkreślić urodę śniadej Yasmin.
Drugą część artykułu, z wybitnymi dziełami sztuki, których magię można odnaleźć w najnowszych kreacjach couture, przedstawimy już w poniedziałek.
Zdjęcia z pokazów pochodzą ze strony vogue.com