Moda i przedmioty sztuki użytkowej zostały rozlokowane w dwóch częściach muzeum. Skupimy się przede wszystkim na pierwszej z nich, jako że sprowadzone z Korei ubiory zdecydowanie bardziej wpisały się w nasz krąg zainteresowań. Wystawa rozpoczyna się od wyjaśnienia europejskiemu odbiorcy koreańskiej symboliki kolorów, które stały się osią dla całej ekspozycji. Przy wejściu zamontowano zatem krzyżową kompozycję w centrum której znajduje się kolor żółty – symbol bogactwa i dostojeństwa, powyżej czerwień, czyli pasja, na lewo niebieski – integralność, powyżej – biel jako wielebności i na samym dole czerń, która podobnie jak w Europie wywołuje negatywne skojarzenia, ale uznawana jest też za kolor mądrości.
Kolory odpowiadają również poszczególnym żywiołom (niebieski – woda, czerwony ogień, żółty ziemia, biały – metal) i kierunkom świata (niebieski – zachód, czerwony – północ, biały – wschód, czarny – południe). Każdej z barw odpowiada osobna część wystawy. Ubiory, jakie się w nich znalazły pokazują, że znaczenie poszczególnych kolorów aktualne było zarówno dla dawnych, jak i współczesnych twórców odzieży (to ich kolekcje zdecydowanie dominują na wystawie). Żółty – uznawany za kolor władzy zawsze był obecny w strojach ceremonialnych, dziś także w wieczorowych, niebieski (w przeciwieństwie do czerwieni) uznawany jest za barwę właściwą dla strojów męskich. Część poświęconą modzie kończą wyłącznie białe, zjawiskowe projekty Jin Tae, młodej, koreańskiej projektantki zafascynowanej właściwościami naturalnych, niebarwionych materiałów.
Jedynymi niekoreańskimi projektami na wystawie są dwie suknie Karla Lagerfeda pochodzące ze specjalnej kolekcji Chanel inspirowanej ornamentyką koreańską, prezentowanej w maju tego roku w Seulu.
Wystawa zwraca uwagę na licznie nawiązania współczesnych projektantów do tradycyjnego stroju koreańskiego – hanbok. Dziś wykorzystuje się go wyłącznie podczas narodowych ceremonii, ale obszerny przekrój kolekcji współczesnych koreańskich twórców pokazuje że złożony z bluzy i spódnicy z wysokim stanem strój stanowi niewyczerpane źródło inspiracji. Dość osobliwe wrażenia wywołują też dziecięce hanboki wykonane z wielu, bardzo zróżnicowanych kolorystycznie pasów przeznaczone na pierwsze urodziny dziecka, które są w Korei bardzo ważnym świętem.
Obiekty sztuki użytkowej cechuje typowy dla krajów azjatyckich minimalizm. Tu także spotykamy się z wykorzystaniem trzech podstawowych barw. Wyjątkowo dużo miejsca poświęcono ręcznie tworzonej ceramice. Oprócz tego zobaczyć można też meble, biżuterię i wiele innych przedmiotów, które doskonale obrazują nam współczesną, dalekowschodnią stylistykę.
Wystawa jest czynna do 14.02.2016
źródło zdjęć: lesartsdecoratifs.fr, chanel.com, Instagram