Guziki? Przecież to nic specjalnego!

Tak podstawowa i niewielka rzecz jak guzik wydaje się być niegodna profesjonalnego kolekcjonowania i prezentowania w tak prestiżowym muzeum jak Musee des Arts Decoratifs. Wystarczy jednak jeden rzut oka na eksponaty by przekonać się jak w dużym byliśmy błędzie. Kolekcja nie bez powodu została uznana za narodowy skarb Francji.
Guzik wynaleziono dopiero w XIII w. a istotną rolę w modzie damskiej i męskiej zaczął pełnić w XVII w. Choć trudno to sobie wyobrazić był on wówczas dobrem luksusowym. Eksponaty pochodzące z tego okresu są wyjątkowo bogate. Zdobią je alegoryczne rysunki, wymyślne ornamenty a nawet rebusy, które były swego rodzaju zabawą towarzyską. Jednym z najcenniejszych egzemplarzy z tego okresu jest niewielki, emaliowany guzik, którego autorstwo przypisywane jest autorowi „Huśtawki” Jeanowi Fragonardowi. Sytuacja guzika zmieniła się dopiero w XIX w., kiedy to rozpoczęto jego fabryczną produkcję. Nie przeszkadzało to jednak w tym, aby ich tworzeniem nadal zajmowali artyści i jubilerzy. Zwłaszcza te z końca stulecia bardziej podobne są do biżuterii niż do znanych nam dzisiaj guzików.

Deboutonner_la_mode_2François Hugo – 1940r. | fabryka Briare koniec XIX – początek XX w. | Maison Anny Linker, costume tailleur – 1912r.

Mała, wielka rzecz

Oprócz guzików na wystawie można zobaczyć wiele historycznych strojów, modowych magazynów, obrazów i fotografii. Jest to więc niebywała okazja do zobaczenia nie tylko wyjątkowo kunsztownie wykonanych guzików, ale i historii mody w zarysie. Oprócz wspomnianego wcześniej Fragonarda na wystawie znajdują się guziki wielu innych znanych artystów takich jak Pablo Picasso czy Sonia Delaunay. Nie mogło też zabraknąć wielkich kreatorów mody. Christian Dior, Cocco Chanel, Yves Saint Laurent – oni też projektowali guziki.
Gdy przyglądamy się wszystkim strojom prezentowanym na wystawie zaczynamy dostrzegać jak dużą rolę odgrywają w nich guziki. Umieszczone na środku, lub asymetrycznie, na rękawach i kapeluszach. Pionowe rzędy guzików nie tylko zdobią strój, ale sprawiają, że sylwetka prezentuje się zdecydowanie korzystniej.

Deboutonner_la_modeElsa Schiaparelli 1938r. i 1937r.

Twórcy wystawy sugerują też, aby pamiętać o tym, że guziki to jednak przedmioty użytkowe. Ktoś je kiedyś nosił, przyszywał, rozpinał i zapinał. Podziwiamy zarówno guziki od mundurów, jak i balowych sukni. Każdy z nich ma swoją własną, choć zazwyczaj nie znaną i tajemniczą historię.
Do 19 lipca masz czas, aby przekonać się o tym na własnej skórze. Paryż jest częstym kierunkiem naszych wakacyjnych wyjazdów. Musee des Arts Decoratifs położone jest w prawym skrzydle Luwru. Jeśli zdecydujesz się więc pójść zobaczyć Mona Lizę warto byłoby też poświęcić chwilę uwagi i tym drobniejszym dziełom sztuki.

Deboutonner_la_mode_3

źródło zdjęć: lesartsdecoratifs.fr/francais/musees/musee-des-arts-decoratifs/

tagged in Wystawa